චිත්‍ර කතා­වට අභි­යෝ­ගය රූප­වා­හි­නිය නොවේ

• උපන් ගම?

කැලණිය.

* උප්පැන්නයේ නම?

අනුර සීසර් විජයවර්ධන.

• දෙමවුපියන්.

විජේසිංහ විජයවර්ධන මගෙ පියා. මගෙ මව මියුරි ක්ලේරා විජයවර්ධන.

• මුලින් ම අකුරු කළේ.

කැලණිය ශ්‍රී ධර්මාලෝක මධ්‍ය මහා විද්‍යාලයෙන්.

• පවුලේ පිරිස.

අක්කලා දෙන්නයි; මල්ලිලා දෙන්නයි.

• ඔබ පාසල් යන අවධියේ කොයි වගේ චරිතයක් ද?

සාමාන්‍ය සිසුවෙක්.

• චිත්‍ර කලාවට ආසක්ත වීමට බලපෑ හේතු?

මගේ පියා මට බෙහෙවින් බලපෑවා! වෘත්තීය ලෙස නොකළත් ඔහු චිත්‍ර ශිල්පියෙක්.

• ඒ කියන්නේ...?

අපි කුඩා කාලයේ වෙසක් එකට ඔහුම චිත්‍ර ඇඳලා අපේ ගේ ඉදිරිපිට පුංචි තොරණක් පවා ගහනවා.

• කුඩා අවධියේ පටන් චිත්‍ර ශිල්පය පිළිබඳ හැඟීමක් හා කුසලතාවක් ඔබ තුළ තිබුණා?

ඔව්!

• මේ කුසලතාව වැඩි දියුණු කැර ගනිමින් ඔපවත් කැර ගැනීමට බලපෑවේ?

මගේ බාප්පා තාත්තගේ මල්ලී කරුණාරත්න විජයවර්ධන.

• ඒ කොහොමද?

ඔහු එවකට රජයේ කලායතනයේ මූර්ති ගුරුවරයෙක්. ඒ වගේ ම චිත්‍ර ශිල්පියෙක්. පාසල් අධ්‍යාපනයෙන් පසුව තාත්තාගේ ඉල්ලීමට ඔහු මාව රජයේ කලායතනයට ඇතුළු කළා.

• එහිදී...?

වසර පහක අධ්‍යාපනයෙන් පසුව සුදුසු රැකියාවක් ලැබෙන කල් මාමගෙ කඩේ කැෂියර් එකේ වැඩ කළා!

• ඒ කොහෙද?

කොළඹ කොටුවේ පරණ ටයිම්ස් ගොඩනැගිල්ල ඉදිරිපිට එතන මගේ දෛවය තීරණය කළා.

• දෛවය තීරණය කළා කිව්වේ?

එහිදී මට සුප්‍රකට කාටුන් ශිල්පී ජී.එස්. ප්‍රනාන්දු මහතා හඳුනාගැනීමට ලැබුණා. ඔහුට මම කාටුන් ඇදලා ගෙනත් දුන්නා.

• ඊට පස්සේ?

ඔහු මා ගැන බොහෝම පැහැදීමක් ඇති කර ගත් බව පෙනුණා. ඔහු මාව ඩී.බී. ධනපාලයන්ට ශ්‍රී චන්ද්‍රරත්න මානවසිංහයන්ට සුසිල් ප්‍රේමරත්නයන්ට හඳුන්වා දුන්නා.

• ඔබේ ප්‍රථම චිත්‍ර කතාව?

‘මෝහිණී’ 1961 රසවාහිනි සඟරාවෙයි එය මිල වුණේ ධනපාල මහත්තයා තමයි එය පළ කළේ! එය එක කොටසකින් අවසන් වෙන චිත්‍ර කතාවක්.

• කොටස් වශයෙන් පළ වූ ප්‍රථම චිත්‍ර කතාව.

‘වනිතා විත්ති’ පත්‍රයේ පළ වූ ‘පුල්ලි සහ සේන’ ඒ 1960 දශකයේ මුල් කාලයේ.

• රැකියාව ලෙස චිත්‍ර කතා නිර්මාණය කිරීම තෝරා ගත්තා.

නෑ! ඒ ආදායම ජීවත්වෙන්න මදි.

• ඉතිං!

ජී.එස්. ප්‍රනාන්දු මහත්තයා මට ලියුමක් දුන්නා එකල විශාල ප්‍රචාරක ආයතනයක් වූ ‘වෝල්ටර් තොම්සන්’ එකට. මට එහි රැකියාවක් ලැබුණා.

• මොකක්ද රැකියාව.

මිනිස් රූප චිත්‍ර ශිල්පියෙක් ලෙස! පසුව මම ප්‍රචාරක ආයතන සියයකට ප්‍රධාන චිත්‍ර ශිල්පී හැටියටත් කටයුතු කළා.

• ලේක්හවුස් ආයතනයට සම්බන්ධ වෙන්නේ.

1960 දශකයේ අග භාගයේ නිදහස් චිත්‍රකතා ශිල්පියෙක් ලෙස.

• ඒ කාලයේ ජනප්‍රිය වුණේ?

1968 ‘සිළුමිණ’ පුවත්පතේ පළ වූ ‘මුදුමාරුව’ චිත්‍ර කතාව.

• ලේක්හවුස් ආයතනයේදී අත - හිත දුන්නේ?

බන්දුල සමරසිංහ මහතා එඩ්වින් ආරියදාස මහතා...!

• ‘චිත්‍ර කතා පත්‍ර’ සංකල්පය උපදින්නේ කොතනින්ද?

දවසක් මට බන්දුල කිව්වා ලේක්හවුස් සභාපති රන්ජිත් විජයවර්ධන මහත්තයට අවශ්‍ය වෙලා තියෙනවා චිත්‍ර කතා පොතක් මුද්‍රණය කරන්න කියලා.

* ඉතිං?

ඉතිං මම කිව්වා චිත්‍රකතා පොතක් නොවෙයි චිත්‍රකතා පත්‍රයක් කරමු කියලා.

• ඇයි ඔබ එක පාරටම එවැනි අදහසක් ඉදිරිපත් කළේ?

එතකොට ලෝකයේ බොහෝ රටවල චිත්‍රකතා පත්‍ර ජනප්‍රිය වෙලා තිබුණා.

• බන්දුල මහත්තයගෙ ප්‍රතිචාරය වුණේ?

ඔහු මේ අදහස සභාපතිතුමාට දන්වලා තිබුණා. ඒත් එතුමා එකපාරටම එකඟ වෙලා නෑ.

* පසුව?

ටික දවසක් ගියාට පසුව රන්ජිත් විජයවර්ධන මහතා එයට එකඟ වුණා. පසුව මටත් එන්න කියලා අපි සාකච්ඡා කළා.

• ඔබ ලේක්හවුස් ස්ථිර සේවකයෙක් නොවෙයිනේ! ඔබට කොහොමද එන්න කිව්වේ?

බන්දුල සහ එඩ්වින් ආරියදාස යන මහත්වරු මෙහි සම්බන්ධීකරණ කටයුතු කළා.

• සාකච්ඡාවේදී මොනවද වුණේ?‍

මම එහිදී ඇමෙරිකාවේ පළවෙන ‘හෝක්’ (උකුස්සා) කියන චිත්‍රකතා පත්‍රය පෙන්වා කරුණු පෙන්වා දුන්නා. විජයවර්ධන මහතා එයට වඩාත් පැහැදුණ බව පෙනුණා.

• ‘සතුට’ කියන නම දැම්මේ කවුද?

මගෙ මතකයේ හැටියට එඩ්වින් ආරියදාස මහතා.

• පළමු කර්තෘ?

බන්දුල සමරසිංහ මහතා

• ඔබේ දායකත්වය?

ප්‍රධාන චිත්‍ර ශිල්පී ලෙස කටයුතු කළා. ප්‍රථම කවර නිර්මාණය හා අනෙකුත් ශිල්පීන්ගේ චිත්‍ර සම්පූර්ණ කිරීම ඇතුළු වගකීම් පැවරුණා.”

• එතකොට ඔබේ ස්ථිර රැකියාව?

මම ‘වොල්ටර් තොම්සන්’ ප්‍රචාරක ආයතනයේ ප්‍රධාන චිත්‍ර ශිල්පී හැටියට සිටියදී තමයි මේ කටයුත්තට මැදිහත් වුණේ!

• මේ අවධියේ ඔබට නොයෙක් දෙසින් අවහිර හා බාධා කිරීම් එන්න ඇති.

මොකද නැත්තේ? සමහරු අවඥාවෙන් සිනහ වුණා. ‘බලමු කරන හැටි’ කියා.

• ඔවුනට දීපු උත්තරය?

උත්තරය තමයි පළමු පත්තරයම පිටපත් ලක්ෂයක් පැන අලෙවිවීම. පසුව එය දෙලක්ෂය දක්වා වර්ධනයවීම.

• ලේක්හවුසියට ස්ථිර රැකියාවට ආවේ?

බන්දුල හා ආරියදාස යන අයගේ ඉල්ලීමක් තිබුණා. ඒ අනුව මා ලේක්හවුසියට ආවා.

සිනමාවට නැඟුණ ඔබේ චිත්‍රකතා?

‍එකක් මධුර පත්‍රයේ පළ වූ ‘කැලෑ කෙල්ල’ බර්නාඩ් රෙජිනෝල්ඩ් අධ්‍යක්ෂණය කළා. එහි මාලනි, රවීන්ද්‍ර ප්‍රධාන චරිත රඟපෑවා.

• තව?

‘සෙවණැලි පිටුපස’ (දිනමිණ) ‘සම්පත් සොයා’ (මධුර) මේ කතා චිත්‍රපටගත කළත් ඒ අය මාව රැවට්ටුවා.

• ඔබේ චිත්‍රකතා අතරින් කැමැතිම?

මේඝ, කැලෑකෙල්ල...!

• අද චිත්‍රකතා පත්‍රවලට වෙළෙඳ පොළේ ඉල්ලුමක් නැති තරම්?

ඒකට වගකිව යුත්තේ චිත්‍රකතා ශිල්පීන්මයි. ගෙදරකට ගෙනහින් දරුවෝ එක්ක බලන්න බැරි තරමේ පහත් මට්ට‍මට එම ශිල්පය ගෙන යෑම පළමු හේතුවයි.

• අනෙක් හේතු?

මුද්‍රණ ගාස්තු ඉහළ යෑම එකම ආරක චිත්‍ර කතා නිර්මාණයවීම ආදී හේතු...

• රූපවාහිනී වැනි මාධ්‍යවල බලපෑම නිසා චිත්‍රකතා වෙළෙඳ පොළ ක්ෂය වුණා කිව්වොත්?

මා එය පිළිගන්නේ නෑ. ඇමෙරිකාව වැනි රටවල රූපවාහිනී මාධ්‍ය හරි ඉහළයි. ඒත් චිත්‍රකතා වෙළෙඳ පොළට හානියක් නෑ.

• තව පැහැදිලි කළොත්?

බලන්න ස්පයිඩර් මෑන්, බැට් මෑන් වැනි කතා අපේ රටෙත් ජනප්‍රියයි නේද?

ඒවා මුලින් ම චිත්‍රකතා! පසුව තමයි රූපවාහිනිය, සිනමාව වැනි මාධ්‍යයට ආවේ.

• ඔබ කියන්නේ අපේ ර‍ෙට් චිත්‍රකතා පත්‍රවලට තවම වෙළෙඳ පොළ තිබෙන බව ද?

සත්‍යවශයෙන් ම ඔව්! විෂය ගැන දැනුම තිබෙන සාහිත්‍ය, කලාව ගැන අවබෝධයක් තිබෙන චිත්‍රකතා ශිල්පීන්ගේ පත්‍රයකට වෙළෙඳ පොළ තිබෙනවා.

• ඔබේ පුද්ගලික ජීවිතේ තොරතුරු ටිකක් දැනගන්න කැමැතියි.

රත්නා හෙට්ටියකන්ද මගේ බිරිඳ. ඇය රත්නපුරයේ. අපි විවාහ වුණේ 1967 දී.

• දරුවන්?

සිවුදෙනයි. චින්තක, අනූෂා, චරිත් සහ පූර්ණිම සියලු දෙනා විවාහ වී සතුටින් සිටිනවා.

• ඔබේ නිර්මාණ කටයුතුවලදී බිරියගෙන් ලැබුණු සහය?

කියා නිම කළ නොහැකියි. ඔබ සිතන්න. දරුවන් පුංචි අවධියේ පටන් උදෑසන ගෙදරින් පිටවුණාම මා නැවත ගෙදර එන්නේ බොහෝ විට රාත්‍රිය දහය පසුවෙලා.

• ඇය ඒ සියල්ල නිසි කළමනාකරණය කළා?

සත්තකින් ම! අප එතරම්ම සේවයට කැපවීමෙන් කටයුතු කරන විට බිරිය දරුවන් ද මා වෙනුවෙන් කැපවුණා... ඒත්!

• ඇයි ඒත් කිව්වේ?

ඇය මීට වසර පහකට උඩදී ජීවිතයෙන් සමුගෙන යන්ට ගියා.

•* දැන් ඔබේ දවස ගෙවෙන්නේ?

මා නිතිපතා අලුයම පහයි තිහට අවදි වෙනවා. ගෙදර දොර අස්පස් කිරීම කැර උදෑසන ආහාර ගෙන අනෙක් කටයුතු සඳහා කාලය යොදා ගන්නව.

• ඔබ මෙහි තනියම?

මට ඉතාමත් හොඳ දරුවෝ ඉන්නේ. ඔවුන් මා ගැන නිරන්තරව සොයා බලනවා. ආහාර පාන පවා නියම වෙලාවට සකස් කැර එවනවා. නමුත් මගේ නිර්මාණ කටයුතුවලට මෙතැන නිදහස්.

• අද කලා ක්ෂේත්‍රයට පැමිණෙන තරුණ පරපුර ගැන යමක් කියන්න?

ඔවුන් මුදල් හා ජනප්‍රියත්වය පමණක් හඹා යන බවයි පෙනෙන්නේ!

දක්ෂකම තිබෙනවා කැපවීම අඩු බවකුත් පෙනෙනවා. 

අදහස්

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.