Home » මානව ක්‍රියා­කා­ර­කම් නිසා මරු තුරු­ලට යන කඳු­ක­රයේ අපූ­ර්ව­ත්වය

මානව ක්‍රියා­කා­ර­කම් නිසා මරු තුරු­ලට යන කඳු­ක­රයේ අපූ­ර්ව­ත්වය

by gayana
September 21, 2024 12:30 am 0 comment

ඳු­ක­රය කී පම­ණින් අපේ දෑස් අතර මැවෙන්නේ බැලූ බැලූ අත හරිත පැහැ­ගත් භූමිය වට­කර ගත් කඳු වළ­ල්ලකි. මීදුම් සේල පොරවා ගත් කඳු වැටි පිස හමා එන්නේ ගත පම­ණක් නොව සිත ද සලිත කර­වන  සීත­ලකි. කුඩා පඳුරු මත සැඟවී කිචි­බිචි ගානා  නම නොදන්නා කුඩා සියො­තුන්ගේ මුනු­මු­නු­වත් කඳු ගැට මතින් පහ­ළට ඇද හැලෙන දිය ඇලි අප නොදන්නා බසින් ගයන ගීත­වත් හඬත් හද­වත චම­ත්කා­ර­ය­කින් පුර­වනු නිසැ­කය. ඔබ සිටින්නේ කඳු­ක­රයේ ඉහ­ළම ස්ථාන­යක නම්  අතින් ඇල්ලිය හැකි තරම් පහ­තින් නිද­හසේ එහෙ මෙහෙ සක්මන් කරන වලා­කුළු ඔබේ සිත ද වලා­කු­ළක් තර­මට සැහැල්ලු කරනු ඇත. කුඩා පඳුරු මත පිපුණු වන මල් මිටක් කඩා­ගෙන මීදුමේ නැහැ­වෙ­මින් ගීත­යක් මුමු­න­මින් තණ බිම් මත දිව යන්නට සිතුණ ද අරු­ම­යක් නැත. සුන්ද­ර­ත්වයේ සළු පැල­ඳ­ගත් සොබා­ද­හම කිසිදු භේද­යක් නොස­ලකා මිනි­සා­ටත් සතා­සි­වු­පා­වු­න්ටත් තිළිණ කරන අමිල දායා­දය ඒ සතුට, සැහැ­ල්ලු­වම මිස අන් කව­රක්ද? එහෙත් අවා­ස­නා­ව­කට මෙන් අපේ ර‍ටේ කඳු­ක­රයේ සුන්ද­ර­ත්ව­යත් ජෛව විවි­ධ­ත්ව­යත් ඉතා ශීඝ්‍ර ලෙස වළ­ප­ල්ලට යමින් තිබෙන බව ඔබ දන්න­වාද?  ශ්‍රී ලංකාවේ මධ්‍යම කඳු­ක­රය පිළි­බඳ වසර 24ක කාල­යක් තිස්සේ කළ පර්යේ­ෂ­ණ­යක් ඇසු­රෙන් පරි­ස­ර­වේදී රාජික ගමගේ අපට අනා­ව­ර­ණය කළේ එවැනි අන­තුරු ඇඟ­වී­මකි.

ශ්‍රී ලංකාවේ මධ්‍යම කඳු­ක­රයේ අතීත භාවි­තාව පිළි­බඳ වැද­ගත් කරුණු රැසක් අනා­ව­ර­ණය කර­මින් ඔහු මෙසේ පැව­සීය.

“කඳු­කර තෙත් කලා­පයේ ඉහ­ළම කොටස, විශේ­ෂ­යෙන් මීටර් 1200ට ඉහළ කොටස වන සම­නල අඩ­විය, ජල පෝෂ­ක­යක් ලෙස ඉතාම වැද­ගත් බවත් ජල සංර­ක්ෂ­ණය සහ පහළ කඳු­කර ප්‍රදේ­ශ­වල සුර­ක්ෂි­ත­තාව වෙනු­වෙන් එය ආරක්ෂා කිරීමේ වැද­ග­ත්ක­මත් එදා රජ­වරු හොඳින් දැන­ගෙන සිටියා. එදා එම ප්‍රදේ­ශ­යට ඇතුළු වීමට අව­සර ලැබුණේ රජුගේ අව­ස­රය මත ඉතා සීමිත පිරි­ස­කට පම­ණයි. බොහෝ විට මැණික් ගැරීම සඳහා මහ­වැලි ගඟෙන් ඉහ­ළට, ඒ කියන්නේ  කොත්ම­ලෙන් ඉහළ ප්‍රදේ­ශ­ව­ලට පැමිණ තිබෙන බව හෙළි වෙනවා. තල­ව­කැලේ ප්‍රදේ­ශ­යෙන් උඩ තියෙන ආග­ර­ප­තන, ආගර කන්ද, දිය­ගම (වර්ත­මා­නයේ ඩය­ගම ලෙස හඳු­න්වන) එසේ මැණික් ගැරූ ප්‍රදේශ. මධ්‍යම කඳු­ක­රයේ එදා ජනා­වාස තිබූ බවට සාධක තිබු­ණත් ඒවා ස්ථිර ජනා­වාස නෙවෙයි. මේ භූමියේ ගංගා මිටි­යා­වත් දෙකක් තිබෙ­නවා. තෙත් කලා­ප­යට අයත් කැලණි ගං මිටි­යා­වත සම්පූ­ර්ණ­යෙන් කැලෑව ලෙසත් මහ­වැලි ගං මිටි­යා­වත තෘණ භූමි හා කැලෑ ලෙසත් තිබී ඇති බව ඒ ආශ්‍රිත ග්‍රාම නාම­ව­ලින් පැහැ­දිලි වනවා.

පතන, දිඹුල පතන, බෝගහ පතන, ආගර පතන වැනි ඒවා ඊට උදා­හ­රණ. එයින් තර­මක් ඉහ­ළට යද්දි බොග­ව­න්ත­ලාව, බෝප­ත්ත­ලාව ප්‍රදේ­ශයේ තෘණ භූමි ලක්ෂණ තිබිලා තිබෙ­නවා. කඳු­ක­රයේ ඉහ­ළම ප්‍රදේ­ශයේ වලා­කුළු වනා­න්තර ආශ්‍රිත තණ බිම් පිහිටා තිබෙ­නවා. තෙත් පතන් බිම් හෙවත් සාමාන්‍ය ව්‍යව­හා­ර­යේදී එළිය ලෙස හඳු­න්වන මහ­එ­ළිය, හාවා­එ­ළිය, සීතා­එ­ළිය, නුව­ර­එ­ළිය ආදී ප්‍රදේශ තණ භූමි බහුල ප්‍රදේශ ලෙස පැවත තිබෙ­නවා. මෙය තමයි අතීත භූ දර්ශ­නය ලෙස අපට ගත හැකි චිත්‍රය. එහි ඉහ­ළම කොටසේ ඒ කියන්නේ නුව­ර­එ­ළිය, හෝට­න්තැන්න, පිදු­රු­ත­ලා­ගල කඳු­වැ­ටිය ආශ්‍රි­තව ඇති වලා­කුළු වනා­න්තර අපට ඉතාම වැද­ගත් පරි­සර පද්ධ­තිය ලෙස හැඳි­න්විය හැකියි.”

මෙම වලා­කුළු වනා­න්ත­ර­වල බොහෝ විට තද වර්ෂාව සහ තද සුළං ඇති බැවින් ඒවාට ඔරොත්තු දෙන ලෙස ශාක සහ සතුන් අනු­ව­ර්ත­නය වී ඇත. උර­ග­යන්, පක්ෂීන් සහ මැඩි­යන් විශේෂ රැසක් මෙන්ම මධ්‍යම කඳු­ක­රයේ පම­ණක් ව්‍යාප්ත පළාත් පුෂ්පය ලෙස හැඳි­න්වෙන මහා රත්මල් ශාකය ඇතුළු උඩ­වැ­ඩියා වර්ග, එකි­නෙ­කට වෙනස් ශාක විශේෂ සහ පාසි විශේෂ ගණ­නා­වක් මෙම පරි­සර පද්ධ­ති­යේදී දැක­ගත හැකිය. ඒ අත­රින් බොහෝ සත්ත්ව සහ ශාක වර්ග මෙර­ටට අවේ­ණි­කය. වලා­කුළු වනා­න්ත­ර­ව­ලට ප්‍රසිද්ධ හෝර්ටන් තැන්නේ කිරි­ගල් පොත්ත, තොටු­පොළ කන්ද, පිදු­රු­ත­ලා­ගල, කිකි­ළි­යා­මාන, හග්ගල යන ස්ථාන­වල එම සතුන් සහ ශාක දැකිය හැකිය.

“වලා­කුළු වනා­න්ත­ර­වල ව්‍යුහය සහ ඒවායේ තිබෙන පෙද­පාසි නිසා හුළඟ එක්ක එන මීදුමේ තියෙන තෙත­ම­නය උරා­ගෙන ඒවා පොළො­වට දෙන්න පුළු­වන්. ඒ නිසා වලා­කුළු වනා­න්තර පද්ධ­තිය සක්‍රිය නම් නිය­ඟ­කදි වුණත් පහළ නිම්න­යට ජල­යෙන් අඩු­වක් වෙන්නෙ නැහැ. අතීත රජ­වරු ඒ බව දැන­ගෙන සිටි නිසා ඒ පරි­සර පද්ධ­තිය විශේ­ෂ­යෙන් රැක ගත්තා. පතන් භූමි සහ තෘණ භූමි පොළො­වට ජලය උරා ගන්නා ස්පොන්ජ් විදි­හට කට­යුතු කළ නිසා පහළ නිම්න­වල වගේම මහ­වැලි ගඟෙත් ජල සුර­ක්ෂි­තාව රැකුණා.”

එහෙත් ඔවුන් එසේ රැක­ගත් පරි­සර පද්ධ­ති­යට කණ­කොකා හඬ­න්නට පටන් ගත්තේ යුරෝ­පීය ආක්‍ර­ම­ණ­යෙන් පසු­වය. යුරෝ­පී­ය­යන් මුලින්ම භූමි­යට අත ගසන්නේ කෝපි වගාව වෙනු­වෙනි. රෝග­යක් හේතු­වෙන් කෝපි වගාව විනාශ වීමෙන් පසු වගා කළ සිංකෝනා වගාව එත­රම්ම සාර්ථක නොවීම නිසා යුරෝ­පී­යන් ඉන්පසු නැඹුරු වන්නේ තේ වගා­ව­ටය.

“ලංකාවේ මධ්‍යම කඳු­ක­රය මුලින්ම එළි කළේ තේ වගා­වට නෙවෙයි කෝපි වගා­ව­ටයි. කෝපි වගාව විනාශ වුණාට පස්සෙයි තේ වගා­වට ඒ බිම් යොදා ගත්තෙ. 1844 –1880 කාලයේ රාජ­කීය උද්භිද උද්‍යා­නයේ භාර­කරු ලෙස කට­යුතු කළ ආචාර්ය ත්වයිට්ස්, අඩි 5000ට ඉහළ ප්‍රදේශ වගා කිරී­මට නුසු­දුසු බව ප්‍රකාශ කිරී­මත් සමඟ බ්‍රිතාන්‍ය ජාති­ක­යන් ඉහළ කඳු­කර වනා­න්තර හෙළි කිරීම නතර කළා. ඒ නිසා  අඩි පන්ද­හ­සට වඩා ඉහළ කඳු­කර ප්‍රදේ­ශ­වල කැලෑ යම් පම­ණ­කට සංර­ක්ෂ­ණය වුණා. අපේ රට නිද­හස ලබන තෙක්ම ඒ නීතිය ඒ විදි­හ­ටම තිබුණා. නමුත් යුරෝ­පී­ය­යන් තේ වගාව නඩත්තු කළේ තනි භෝග­යක් විදි­හ­ටයි. ඔවුන් ජීවත් වූ වතු බංගලා වටේට ඔවුන්ගේ රට­ව­ලින් ගෙනාව ශාක වගා කර­මින් ඔවුන්ගේ රටේ භූ දර්ශ­නය අපේ රටේ පව­ත්වා­ගෙන ගියා. සෑහෙන කාල­යක් ඒවා ඒ ආකා­ර­යට තිබු­ණත් නිද­හ­සින් පසු 1960 වර්ෂයේ ඒ වතු රජ­යට පවරා ගැනුණා. මෑත කාලය වන විට කඳු­ක­රයේ පරි­සර පද්ධ­තිය විනාශ වීමට හේතු කිහි­ප­යක්ම බල­පාන බව නිරී­ක්ෂ­ණය වී තිබෙ­නවා.”

පරි­ස­ර­වේදී රාජික ගමගේ පැව­සුවේ කැලෑ කැපීම, හෙළි කිරීම වැනි මානව ක්‍රියා­කා­ර­කම් කඳු­ක­රයේ පරි­සර පද්ධ­තිය විනාශ වීමට බල­පාන ප්‍රධාන හේතුව බවය.  දෙවැනි හේතුව මධ්‍යම කඳු­ක­රය ආක්‍ර­ම­ණය කළ ආක්‍ර­ම­ණික ශාක සහ  මිනි­සාගේ මැදි­හත් වීම මත සිටවූ විවිධ ශාක ය.

“යුරෝ­පී­ය­යන් ඔවුන්ගේ ගෙවතු ආශ්‍රි­තව වගා කිරී­මට ගෙනා ශාක, ආහාර අව­ශ්‍යතා මත ගෙනා ශාක සහ වෙනත් විවිධ හේතු නිසා ගෙනා ශාක ඔවුන්ගේ පාල­න­යෙන් ගිලිහී ගොස් ස්වාභා­වික පරි­ස­ර­යට නිද­හස් වීමෙන් පසු දරුණු ආක්‍ර­ම­ණි­ක­යන් ලෙස කඳු­ක­රය පුරා ව්‍යාප්ත වුණා. හෝර්ටන් තැන්න,  ශ්‍රී පාද රක්ෂි­තය සහ නුව­ර­එ­ළිය මෙම තර්ජ­න­යට දැඩිව මුහුණ දී සිටින අතර, මේ වන විට යුරෝ­ප­යෙන් යුරැක්ස්, ඇඹුල් බට, මිහි­ඳුම් මල් වැනි ආක්‍ර­ම­ණික ශාක වර්ග 25ක් පමණ මධ්‍යම කඳු­ක­රය තුළ ශීඝ්‍ර­යෙන් පැති­රෙ­මින් තිබෙ­නවා. මෑත කාලයේ යෝධ මාන හෙවත් ගිනි තෘණ (Panicum maximm) ශාකය පට්ටි­පොළ දක්වාම පැති­රෙ­මින් තිබෙ­නවා. ඒ වගේම තවත් වැල් තණ­කොළ වර්ග­යක් වන Panicum trichocladum මේ වන විට ගිනි තෘණ ශාක­යත් අබි­බ­ව­මින් ගැල්වේස් ලෑන්ඩ්  ජාතික වනෝ­ද්‍යා­න­ය­ටත් ව්‍යාප්ත වී තිබෙ­නවා. මේ ආක්‍ර­ම­ණික ශාක නිසා කඳු­කර පරි­සර පද්ධ­තියේ ආවේ­ණික ශාක සහ සතුන් ඉක්ම­නින් වඳ­වීමේ තර්ජ­න­ය­කට මුහුණ දී සිටි­නවා. ඊට හේතුව ආක්‍ර­ම­ණික ශාක­­ව­ලට දේශීය ශාක යට­පත් කර­ගැ­නී­මට ඇති වේග­වත් හැකි­යා­වයි. ඒ නිසා දේශීය ශාක නිර­න්ත­ර­යෙන්ම ආක්‍ර­ම­ණික ශාක­ව­ලට පරාද වී යට­පත් වනවා.

උදා­හ­ර­ණ­යක් ලෙස ගිනි තෘණ ශාකය සැල­කු­ව­හොත් එහි ඇති ඉතා ඉහළ බීජ ව්‍යාප්තිය නිසා වී කුරු­ල්ලන්, මීයන් වැනි සතුන්ගේ ගහ­නය ඉහළ යනවා. ඒ සමඟ ගිනි තණ පඳුරු තුළ මීයන් වැනි සතුන් වාස­ස්ථාන ගොඩනඟා ගැනී­මෙන් වී වගාව සඳහා දැඩි බල­පෑ­මක් ඇති­ව­නවා. කෘෂි­කා­ර්මික කට­යුතු සඳහා බිම් සැක­සීම හා වල් මර්ද­නය වැනි කට­යු­තු­ව­ල­ටත්  ගිනි ශාක බාධා­වක්. සම­න­ල­යන්ගේ සිරිපා සංක්‍ර­ම­ණය  තිබෙන්නේ ලංකාවේ මධ්‍ය කඳු­ක­රය හරහා වුවත් සම­න­ල­යන්ගේ වාස­ස්ථා­නය වන විවෘත වනා­න්තර, ලඳු කැලෑ ප්‍රදේශ, වැව් පිටි හා මාර්ග දෙපස ඇති එළි­ම­හන් ප්‍රදේශ බොහො­ම­යක් මේ වන විට ගිනි තෘණ ශාකය විසින් ආක්‍ර­ම­ණය කර අව­සන්. එම ප්‍රදේ­ශ­වල තිබුණු ශාක විවි­ධ­ත්වය අඩු වීම සම­නල ගහ­නයේ අඩු වීම­ටත් දැඩිව බලපා තිබෙ­නවා.”

ඊට අම­ත­රව ඉවක් බවක් නැතිව පරි­සර පද්ධ­තිය තුළ වනා­න්තර ඇති කිරීම ද කඳු­ක­රයේ විනා­ශ­යට හේතු වී ඇති බව පරි­ස­ර­වේදී රාජික ගමගේ පෙන්වා දෙයි.

“ශාක වැවීම විද්‍යා­ත්ම­කව කළ යුතු දෙයක්. මගේ පෞද්ග­ලික මතය පරි­සර පද්ධ­ති­යක් ඇතු­ළත කැලෑ හැදීම නොකළ යුත්තක්. මෑත කාල­යේදී පරි­සර පද්ධති තුළ කැලෑ නිර්මා­ණය කිරී­මට විවිධ ප්‍රව­ණතා ඇති වුණා. එයින් සිදුවූ පරි­සර හානිය විශා­ලයි. ඊට හේතුව අපි හිටු­වන ශාකය ඒ පරි­ස­ර­යට ගැළ­පෙන්නෙ නැහැ. පහු­ගිය වසර විස්ස තුළම අවි­ධි­මත්ව වගා කළ ශාක නිසා  පරි­සර පද්ධති විනාශ වුණා. යුකැ­ලි­ප්ටස් වගාව ඊට එක් උදා­හ­ර­ණ­යක්.

කඳු­ක­රයේ මුලින්ම තිබුණේ පතන් බිම්. ඒ නිසා සුළඟ හමා­ගෙන යන්නේ පොළොව මට්ට­මින්. නමුත් කඳු­ක­රයේ යුකැ­ලි­ප්ටස් වගාව වැඩි වෙන්න වෙන්න සුළඟ හමන වේගය හා ගමන් කරන උස වෙනස් වුණා. උස ශාක හුළං බාධ­ක­යක් විදි­හට කට­යුතු කරන නිසා ඒ ශාක වගාව හොඳයි කියලා කෙනෙ­කුට හිතෙන්න පුළු­වන්. නමුත් ඒ ශාක නිසා කඳු­ක­රයේ තිබුණු වලා­කුළු වනා­න්තර විනාශ වෙනවා. වලා­කුළු වනා­න්නර වැඩි හරි­යක් යැපෙන්නෙ සුළ­ඟින් සහ මීදු­මෙන්. වලා­කුළු වනා­න්තර විනාශ වීම පහළ නිම්න­වල ජල අව­ශ්‍ය­තා­ව­ල­ටත් බල­පෑවා. අපේ රට පරි­සර පද්ධති රැස­කින් හැදුණු එකක්. ඒ නිසා වැවිය යුත්තේ ඒ ඒ පරි­සර පද්ධ­ති­යට හොඳින්ම ගැළ­පෙන ශාක පම­ණයි. දේශීය ශාක වර්ධ­නය වෙන්නේ ක්‍රමා­නු­කූ­ලව නිසා ක්ෂණික ප්‍රති­ඵල පෙන්විය හැකි ගස් කඳු­ක­රයේ නැහැ. ඒ වගේම ආක්‍ර­ම­ණික ශාක­වල යටි රෝප­ණ­යක් නැහැ. දේශීය ශාක කියලා අපි බොහෝ විට මධ්‍යම කඳු­ක­රයේ සිටු­වන්නේ වියළි කලා­ප­යට සහ අත­ර­මැදි කලා­ප­ව­ලට ගැළ­පෙන මී, කුඹුක් වගේ ශාක. ඒ වගේම පිට­ර­ටින් ගෙනා පයි­නස්, සයි­ප්‍රස් වැනි ශාක­ව­ලින් වෙන්නේ පරි­සර පද්ධ­තිය උඩු යටි­කුරු වීමයි.”

අන­තු­රුව හෙතෙම පැහැ­දිලි කළේ මෑත­කා­ලී­නව කඳුක­රයේ ඇති වගුරු බිම් ගොඩ කිරීම, එළ­වළු වගා­වන් සඳහා යොදා ගැනීම, උණ ගස් වැනි ශාක සිටු­වීම නිසා වර්ෂා කාල­යේදී වතුර ගබඩා කර තැබීමේ අව­ස්ථාව අහිමි වන බවයි. මේ සියලු ගැට­ලු­ව­ලට හේතුව කඳු­කර පරි­සර පද්ධ­තියේ ජෛව විද්‍යා­ත්මක වටි­නා­කම නිසි ලෙස හඳුනා ගෙන නොමැති වීම බව පරි­ස­ර­වේදී රාජික ගමගේ අව­ධා­ර­ණය කළේය.

“ඒ ගැන නිසි අව­බෝ­ධ­යක් නැතිව ශාක වගා කිරීම කඳු­ක­රයේ දේශීය ශාක සහ සත්ත්ව ප්‍රජා­වට විශාල තර්ජ­න­යක්. ඒ සම­ඟම ඇතැම් විලෝ­පික ප්‍රජාව කෙටි­කා­ලී­නව වැඩි වෙලා එක­පා­රට යළිත් අඩු වෙලා ඔවුන් වඳ වෙලාම යන්නත් පුළු­වන්. සම­හර සතුන්ගේ ඝන­ත්වය වැඩි වෙලා එක මට්ට­ම­කදී එය නැවත පහළ බැස කාල­යක් ගත වුණාට පසු­වයි පරි­සර සම­තු­ලිත භාවය කියන තත්ත්ව­යට එන්නෙ. මේ තත්ත්වය මනාව වටහා ගැනී­මට අපට තිබෙන බාධා­වක් වන්නේ එක් එක් පරි­සර පද්ධති පිළි­බඳ අතීත දත්ත නොමැති වීම. අතීත අත්දැ­කීම් අනුව දැන් එතැන තිබෙන්නේ වනා­න්ත­ර­යක් ද, තණ භූමි­යක් ද කියන්න අපි දන්නෙ නැහැ. කඳු­ක­රයේ තිබෙන ප්‍රධා­නම  ගැට­ලුව ආක්‍ර­ම­ණික ශාක නිසා වේග­යෙන් වෙනස් වුණ පරි­සර පද්ධ­තිය යළි යථා තත්ත්ව­යට ගැනී­මට කට­යුතු නොකි­රී­මයි.”

ඊට බල­පාන ප්‍රධාන හේතු කිහි­ප­යක් ගැන ද ඔහු මෙසේ පැව­සීය.

“ඒ අතර භයා­න­කම කරුණ කඳුක­රයේ වැඩි වශ­යෙන් ජීවත් වන දමිළ ප්‍රජා­වට කඳු­ක­රය ගැන තිබෙන පාරි­ස­රික දැනුම ඉතාම අඩු වීම. මුල් කාලයේ මෙර­ටට ගෙන්වා ගත්තේ ඉන්දි­යාවේ වියළි කලා­පයේ ජීවත් වූ ජන කණ්ඩා­යම් නිසා ඔවුන්ට මෙහේ පරි­ස­රය ගැන දැනු­මක් නැහැ. ඔවුන් කට­යුතු කරන්නේ ඔවුන් දන්න වියළි කලා­පයේ සාම්ප්‍ර­දා­යික පාර­ම්ප­රික ක්‍රම අනුව වීම කඳු­ක­රයේ ජෛව විවි­ධ­ත්ව­යට බර­ප­තළ තර්ජ­න­යක්. ඒ වගේම කඳු­ක­රයේ ජීවත් වන තවත් පාර්ශ්ව­යක් වන පහ­ත­ර­ටින් එහි සංක්‍ර­ම­ණය වූ ප්‍රජා­ව­ටත් කඳු­ක­රය ගැන නිසි පාරි­ස­රික අව­බෝ­ධ­යක් නැහැ. එදා මෙදා­තුර ඔවුන්ට ඒ පරි­සර දැනුම ලබා දීලත් නැහැ. එම නිසා කඳු­කර පරි­සර පද්ධ­තිය විනාශ කරන, එහි ජෛව විවි­ධ­ත්ව­යට හානි කරන මිනිසා විසින්ම සිදු කරන ලද වෙන­ස්කම් නතර කර පරි­ස­රය යළි යථා තත්ත්ව­යට පත් කිරී­මෙන් පම­ණයි මෙම විනා­ශය වැළැ­ක්විය හැක්කේ.”

පරි­ස­ර­වේදී රාජික ගමගේ පැව­සුවේ වසර 24ක් තිස්සේ ඔහු විසින් කරන ලද පර්යේ­ෂ­ණ­යෙන් අනා­ව­ර­ණය කර­ගත් කරු­ණුය.

“විශේ­ෂ­යෙන් වසර 2009න් පසුව කඳු­ක­රයේ සිදු කරන ලද මානව ක්‍රියා­කා­ර­ක­ම්වල ප්‍රති­ඵ­ල­යක් ලෙස සිදු වූ වෙන­ස්වීම් මේ විනා­ශ­යට හේතු­වයි.  පරි­සර පද්ධ­තිය වෙනස් කිරීම නිසා ඇතිවූ වෙන­ස්කම් රැකී­මෙන් සිදු වන්නේ එය තවත් විනා­ශ­යට යෑමයි. එම නිසා කඳු­කර පරි­සර පද්ධ­තිය ආරක්ෂා කර­ගැ­නීම සඳහා කළ යුත්තේ මානව ක්‍රියා­කා­ර­කම් නිසා වෙනස් වූ ස්වාභා­වික පරි­සර පද්ධ­තිය යළි යථා තත්ත්ව­යට ගෙන ඒමයි. එවිට අන­වශ්‍ය දේවල් බැහැර වෙලා පරි­ස­රය යළි යථා තත්ත්ව­යට පත්ව­නවා. එසේ නැතිව වෙනස තව­දු­ර­ටත් පව­ත්වා­ගෙන යෑම නොවන බව අව­ධා­ර­ණය කළ යුතුව තිබෙ­නවා.”

ඒ අනා­ව­ර­ණය කඩි­න­මින් පරි­ස­රය පිළි­බඳ තීන්දු තීරණ ගන්නා බල­ධා­රීන්ගේ ඇස ගැටිය යුතුය. එසේ නොව­න්නට අහිමි වන්නේ සිසිල් සුළඟ, මීදුම, නැවුම් වාතය, පිරි­සිදු දිය උල්පත්, දේශීය ශාක සහ සතුන් සහිත මන­හර  භූ දර්ශ­න­ව­ලින් පිරි කඳු­ක­රයේ සුන්ද­ර­ත්වය විඳි­න්නට අනා­ගත පර­පු­රට ඇති අයි­ති­යයි.

කඳු­ක­රයේ දැකිය හැකි ආක්‍ර­ම­ණ­ශීලී ශාක කිහි­ප­යක්

කඳු­ක­රයේ දැකිය හැකි ආක්‍ර­ම­ණ­ශීලී ශාක කිහි­ප­යක්

 

 

 

සුරේකා නිල්මිණි ඉලං­කෝන්

You may also like

Leave a Comment

lakehouse-logo

ප්‍රථම සතිඅන්ත සිංහල අන්තර්ජාල පුවත්පත ලෙස සිළුමිණ ඉතිහාසයට එක්වේ.

editor.silumina@lakehouse.lk

අප අමතන්න:(+94) 112 429 429

Web Advertising :
Chamila Bandara – 0717829018
 
Classifieds & Matrimonial
Chamara  +94 77 727 0067

Facebook Page

All Right Reserved. Designed and Developed by Lakehouse IT Division