Home » ගමේ අන­න්‍ය­තා­වය මගේ ලේ නහ­ර­ව­ලට දැනුණු විදි­හයි බොහෝ ගීත­වල ලියලා තියෙන්නේ

ගමේ අන­න්‍ය­තා­වය මගේ ලේ නහ­ර­ව­ලට දැනුණු විදි­හයි බොහෝ ගීත­වල ලියලා තියෙන්නේ

රෝහණ බැද්දගේ

by Mahesh Lakehouse
April 12, 2025 12:30 am 0 comment
තුෂාරී කළු­බෝ­විල

– විදේ­ශ­ග­තව සිටි කාලෙත් ඒ රට­වල තිබුණු අලුත් අවු­රුදු වැඩ­ස­ට­හ­න්ව­ලට සම්බන්ධ වුණා
– මහා­චාර්ය එදි­රි­වීර සර­ච්ච­න්ද්‍ර­යන්්ගේ මනමේ නාට්‍යයේ පළමු බට­නලා වාදන ශිල්පියා වුණේ මම
– අපේ ගමේ අවු­රුදු ලබන්න කලින් ඉඳ­ලාම ගමේ ඉහළ පහළ ගෙව­ල්වල උද­විය තර­ග­ය­කට වගේ රබන් ගහ­නවා

“මේ අවු­රුද්දේ
කිරි ඉති­රෙ­න්නයි
රට වැසි­යන්ගේ
ආයු වැඩෙ­න්නයි…”

රට පුරා ම අවු­රුදු සිරි ඉතිර පැතිර යන මේ කාල­යට අප කාගේත් ආද­ර­ණීය කලා­ක­රු­වා­ණන් වන ආචාර්ය රෝහණ බැද්දගේ සූරීන් අන් කවර කාල­ය­ක­ටත් වඩා මත­ක­යට නැඟෙනු ඇත. එක් අත­කින් ඔහු ජන සිරි­තට විරි­තට ආද­රය කළ, ගැමි­කම දෝතින් ගත් සිංහ­ල­යෙක් වන නිසා ය. අනෙක් අතින් ඔහු ජන සංගී­තය ඇසුරු කොට­ගත් අපේ හද­ව­ත්ව­ලට දැනෙන ගීත ගණ­නා­වක් ඔස්සේ අපට සමීප වී ඇති නිසාය. එසේම ඔහු ජන­ශ්‍රැති පර්යේ­ෂ­ක­ව­ර­යෙකි. එප­ම­ණක් නොව ඔහු සිංහල අලුත් අවු­රුද්ද ගැන ද ඉතා හැඟීම් බර අරු­ත්බර රස­බර ගී කිහි­ප­යක් ද නිර්මා­ණය කර තිබීම ද විශේ­ෂ­ත්ව­යකි.

“තුන් හෙළයේ හැඩ
අලුත් කරන්
එන්නෙ අවු­රුදු
කුමරු බොලන්
සූරිය මංග­ල්‍යයේ…”

රෝහණ බැද්දගේ සහ බන්දුල විජේ­වීර සුසං­යෝ­ග­යෙන් බිහිවූ බොහෝ­ම­යක් ගීත ද අවු­රුදු උත්සව, අවු­රුදු වැඩ­ස­ට­හන් ආදි­යෙ­හිදි අපට අස­න්නට දකි­න්නට රස­වි­ඳි­න්නට ලැබේ. ඒ අතර ‘දොළොස් මහක ගතවී යන මොහොතේ…’ ගීතය වසන්ත සැණ­කෙ­ළි­වල ද අවු­රුදු උත්ස­ව­වල ද භේද­යක් නොමැතිව ඇසේ. සිංහල අලුත් අවු­රුද්ද සිංහ­ල­යාගේ ජන සංස්කෘ­තික උරු­මය විදහා දක්ව­න්නක් බැවින් ජන සංගී­තය ඊට ඈඳී ඇත්තේ රන් රස මෙනි.

තරුණ තරු­ණි­යන්ට ‘මල්සරා බැල්ම…’ හෙළන්නේ වසන්ත කාල­යේදී ය. ‘මේ ගම්මානේ…’ අසි­රිය මැවෙන්නේ වසන්ත උදා­න­යත් සම­ඟිනි. ‘කන්දේ ළන්දේ ගඟු­ලැල්ලේ පේනා තෙක් මානේ..’ අවු­රුදු සිරි­යෙන් ඇල­ලෙන්නේ මේ කාල­යේදී ය. ‘මගේ රත්ත­රන් හෙළේනා…’ සමඟ අවු­රුදු සම­රන්නේ ද මේ වසන්ත කාල­යේදී ය. වසන්ත උදා­නයේ ගී බොහෝ­ම­යක් ගැමි­කම, ගැමි සිරිත් විරිත්, සෞන්ද­ර්යා­ත්මක සිතු­විලි, ගම්මා­න­යක අසි­රිය වඩාත් ඉස්මතු වේ. රෝහණ බැද්දගේ සිය ගීත තුළ ඒ අපූ­රුව ප්‍රති­නි­ර්මා­ණය කර ඇත. මේ නිසාම සිය ජීවන ගමනේ අසූ නව වැනි විය පසු කරන නමුත් මේ අවු­රු­ද්දේ­දීත් මෙරට අවු­රුදු අසි­රිය, ගැමි සිරිත්, අවු­රුදු සංස්කෘ­තිය ගැන කතා බහ කිරී­මේදී මෙරට මාධ්‍ය ක්ෂේත්‍ර­යට ආචාර්ය රෝහණ බැද්දගේ සූරීන් අම­තක කළ නොහැ­කිය.

“සිංහල අලුත් අවු­රුද්ද කියන්නේ හරිම අසි­රි­මත් මංග­ල්‍ය­යක්. ද්‍රවිඩ ජන­තා­වත් අවු­රුදු සිරිත් විරිත් සිංහල අපි වගේම වස­රක් පාසා උත්ක­ර්ෂ­වත්ව මීට සම­ගා­මීව සම­ර­නවා. වසර ගණ­නා­වක් තිස්සේ සිංහල අලුත් අවු­රුදු වැඩ­ස­ට­හ­න්ව­ලට මමත් සම්බන්ධ වෙනවා. මම විදේ­ශ­ග­තව සිටි කාලෙත් ඒ රට­වල තිබුණු අලුත් අවු­රුදු වැඩ­ස­ට­හ­න්ව­ලට සම්බන්ධ වුණා. ඒවා­යේදී මම ගායනා කළ අවු­රුදු ගීත වගේම ජන ගී ආරට නිර්මා­ණය කර තිබුණු ගීතත් ගායනා කළා. මේ අවු­රු­ද්දේත් පෙර වස­ර­වල වගේම මට අවු­රුදු වැඩ­ස­ට­හ­න්ව­ලට ඇර­යුම් ලැබුණා. පුළු­වන් විදි­හට ඒවාට සහ­භාගි වෙනවා. දැන් මට තරුණ කාලේ වගේ හොඳට ගීත ගයන්න අමා­රුයි. නමුත් ඒ වැඩ­ස­ට­හ­න්ව­ලට ගිහින් ජන ගාය­නා­වක් දෙකක් ඉදි­රි­පත් කරලා, පැරණි මත­ක­යන් අවධි කරලා අපේ­කම අලුත් පර­ම්ප­රා­වට කියා දෙනවා.”

කළු­තර දිස්ත්‍රි­ක්කයේ ඉතාම සුන්දර ගම්මා­න­යක් වූ හොරණ මහා­උ­ඩුව ප්‍රදේ­ශයේ සහෝ­දර සහෝ­ද­රි­යන් පස්දෙනෙ­කු­ගෙන් යුතු පවුලේ සිවුවැ­නියා ඔහුය. බැද්දගේ නෝමිස් සිංඤෝ සහ හපු­ආ­ර­ච්චිගේ එලි­ස­හාමි නම් වන්නේ ඔහුගේ මාපිය යුව­ළයි. ඔහුට වයස අවු­රුදු හතේදී පියාගේ අභා­වය සිදුවීමෙන් සිය මව මහත් ධෛර්ය­යෙන් යුතුව මේ දරු­වන් පස් දෙනා රැක බලා ගත්තාය. රෝහණ කුඩා කල පටන් ගාය­න­යට සම­තෙකි. ගමේ අවු­රුදු උත්ස­ව­ව­ලදී ජන ගායනා ඉදි­රි­පත් කර ඔහු තෑගි දිනා ඇත්තේ ඉතා කුඩාවියේ සිටය.

“අපේ අයියා දුවන්න හපනා. එයා අපේ ගමේ අවු­රුදු උත්ස­වයේ දුවන තර­ග­ව­ලට ඉදි­රි­පත් වෙලා දින­නවා. මට ඒවා බැහැ. මම ජන ගායනා තර­ග­ව­ලට ගිහින් දින­නවා. අපේ ගමේ අවු­රුදු ලබන්න කලින් ඉඳ­ලාම ගමේ ඉහළ පහළ ගෙව­ල්වල උද­විය තර­ග­ය­කට වගේ රබන් ගහ­නවා. එක කණ්ඩා­ය­මක් එක රබන් වාද­න­යක් වැයු­වාම අනෙක් ගෙද­ර­කින් ඇහෙන්නේ ඊට ප්‍රති­වි­රුද්ධ රබන් වාද­න­යයි. මේක ඉව­ර­යක් නැහැ. අපිත් පුංචි­ක­මට ඒ හැම දේක­ටම පුළු­වන් හැටි­ය­කට සම්බන්ධ වුණා. අපේ ගමේ අපේ ගෙදර වටේට අහළ පහළ පෙනෙන නොපෙ­නෙන දුර­වල බැද්දගේ ඥාති පර­පුර හිටියා. ඥාති නොවන අයත් හිටියා. ගමේ කාන්තාවෝ හැමෝම එක තැන­කට එකතු වෙලා අවු­රු­ද්දට කලින් කැවිලි සේරම හදාගන්නවා. අපේ කුඩම්මා කෙනෙක් හිටියා එයාට හොඳට ආස්මී හදන්න පුළු­වන්. එයා හදන ආස්මී කන්න මම හරිම ආසයි. එක එක උද­විය එක එක දේට දක්ෂයි. එක්කෙ­නෙක් මුං කැවුම් හදන්න දක්ෂයි. තව කෙනෙක් කොණ්ඩ කැවුම් හදන්න දක්ෂයි. ඔය විදි­හට හැමෝම සහ­යෝ­ග­යෙන් කැවිලි හදලා ගෙව­ල්ව­ලට බෙදාගෙන අවු­රුද්ද ලබ­න­තුරු ඒවා මුට්­ටි­වල දාලා අසු­රලා තියා ගන්නවා. අලුත් අවු­රුද්දේ හැමෝම කිරි­බත් කාලා, ගෙදර වැඩි­හි­ටි­යන්ට බුලත් දීලා වැඳලා ඉවර වෙච්ච ගමන් කරන්නේ අහළ පහළ ගෙව­ල්ව­ලට කැවිලි පිඟන් අර­ගෙන යන­ එක. ඒ වැඩේට පුංචි කාලේ අපි හරිම ආසයි. අලුත් ඇඳුම් ඇඳ­ගෙන ඒ ගෙව­ල්ව­ලට ගියාම එයාලා අපට ආද­ර­යෙන් කතා කර­නවා. අපේ අලුත් ඇඳුම් දැකලා අගය කර­නවා. පුංචි වය­සට අපට ඒවා හරි ඉහ­ළයි. ඒ ගෙව­ල්ව­ලින් ආයෙ­මත් අපේ ගෙද­ව­ල්ව­ල­ටත් කැවිලි පිඟාන් අරන් නංගිලා, මල්ලිලා, අක්කලා, අයියලා එනවා. එක ගෙද­රට නැති කැවිලි අනෙක් ගෙද­ර­කින් ලැබෙ­නවා. හුව­මා­රුව වාගේම පුදු­මා­කාර සම­ගි­යක් ඒ කාලේ ගම්වල තිබුණා. දැනුත් ඒක නැති වෙලා නැහැ. මේ අවු­රුදු චාරිත්‍ර නිසා තව­මත් අපේ රටේ අහළ පහළ උද­විය එක්ක තියෙන හිත­ව­ත්කම් රැඳී තිබෙ­නවා. කැවිලි පිඟන් බෙදලා ඉවර වෙච්ච ගමන් අපි කළේ ඇති තරම් සෙල්ලම් කළ එකයි. ‍ඉස්සර ගම්වල තිබුණු ජන ක්‍රීඩා අද සම­හර අය දන්නෙත් නැහැ. හැම ගෙද­රක ම මිදුලේ මේ කාලෙට පොඩි අයට පදින්න වැල් ඔංචි­ල්ලා­වක් හදලා දෙනවා. කතුරු ඔංචි­ල්ලා­වක් ගමේ තරු­ණයෝ එක­තු­ වෙලා හද­නවා. ඒක ඉතින් වැඩි­හිටි අයට තමයි. හැමෝම එක­තු­වෙලා කතුරු ඔංචිල්ලා කවි ගායනා කර­නවා. නෑදෑ­යින්ට බුලත් දීලා වැන්දාම අප­ටත් කමි­ස­යක්, සර­මක් තෑගි හැටි­යට ලැබෙ­නවා. 1967දී මම පද්මා සමඟ විවාහ වූ පසු බොහෝ කාල­යක් යන­තුරු අපි දෙන්නා අපේ මහ ගෙදර ජීවත් වුණා. මගේ බිරිඳ ගුරු­ව­රි­යක් හැටි­යට රාජ­කාරි කළා. අපි දෙන්නත් හැම අවු­රු­ද්ද­ක­දීම අපේ දරු­වන් එක්ක එක්වෙලා අලුත් අවු­රුදු සැම­රුවා. අපේ පුතා තාරක සහ ඒ පවුලේ අයත්, අපේ දුව තුෂාරා සහ ඒ පවුලේ අයත් එකතු වෙලා අද­ටත් අපි අලුත් අවු­රුද්ද සම­ර­නවා. දැන් අපේ මහ ගෙදර පුතා ඉන්නවා. එයා ශබ්දා­ගා­ර­යක් පව­ත්වා­ගෙන යනවා. අපි දෙන්නා දුවගේ ගෙදර නතර වුණා. දුව සංගීත ඉගැ­න්වීම් කර­නවා. අපි දෙන්නා දැන් වය­සයි. දුවයි, බෑනයි අපි දෙන්නා ගැන හොඳින් බල­නවා. ජීවි­තයේ සැඳෑ සමය සතු­ටින්,නිද­හසේ ඉන්නවා.”

උඩුව ප්‍රාථ­මික විද්‍යා­ල­යෙන් සහ පසුව හොරණ තක්ෂිලා මධ්‍ය මහා විද්‍යා‍ල­යෙන් ඉංග්‍රීසි මාධ්‍ය­යෙන් ද ඉගෙ­නීම් කට­යුතු කළ ඔහු පාසල් කාලයේ පටන් ගාය­න­යට සේම වය­ලී­නය, බට­න­ලාව සහ තබ්ලා වාද­න­යට ද දස්කම් පෑවේ කිසි­වෙ­කු­ගේත් ඉගැ­න්වී­ම­කින් තොර­වය. පාසලේ පැවති ගායන, නර්තන උත්සව හා තර­ග­ව­ලදී ඔහු ඒ සඳහා ඉදි­රි­පත් වී ජය­ග්‍ර­හණ ලද අතර 1983දී යුනෙස්කෝ මඟින් පව­ත්ව­න්නට යෙදුණු සමස්ත ලංකා පාසල් ගායන, නර්තන තර­ග­යේදී හෙළ ශාන්ති­කර්ම හා නාඩ­ගම් ගී ඇසු­රෙන් ඔහු විසින්ම තනු නිර්මා­ණය කර ගැයූ ගීත­යට පළමු ස්ථානය හිමි විය. පසුව ඔහු සුමිත්‍ර නේරං­ගම යටතේ සංගී­තය නිසි පරිදි හදාරා ඇත.

“අපේ ගම බොහොම පිටි­ස­රයි. ගමේ තොවිල් පවිල්කංකාරි මඩු, දෙ‍ෙවාල් මඩු, කෝළම් මඩු, නාඩ­ගම් නැටුම් ගැයුම් වැයුම් දේවාල ආශ්‍රිත යාතු­කර්ම ඕනෑ­ත­රම් තිබුණා. මම කෝළම් මඩු­වල බෙර වාද­නය කළා. අත් රබන්, මහා රබන් වයන්න ගමේ අය­ගෙන් ඉබේම වගේ ඉගෙන ගත්තා. ගමේ පරි­ස­ර­යේත්, ගම්වැසි­ය­න්ගේත් ඇසුර නිසා මගේ කලා කුස­ලතා වර්ධ­නය වුණා.

‘කන්දේ ලන්දේ
ගඟු­ලැල්ලේ
පේනා තෙක් මානේ…’

ගීතය මගේ අතින් පද බැඳුණේ අපේ ගෙදර පිහිටි කන්දේ සිට පහළ බලද්දී මගේ හිතට නැඟුණු හැඟී­මයි. මගේ ගීත බොහෝ­ම­යක් මගේ අතින්ම පද නිර්මා­ණය වෙලා, මා අතින් තනු යොදලා ගැයූ ගීතයි. ඒවා මගේ ගමේ අන­න්‍ය­තා­වය මගේ ලේ නහ­ර­ව­ලට දැනුණු විදි­හයි. පුංචි කාලේ ඉඳලා ගමේ ගොයම් කපන කාලෙට හැම කුඹුරු යාය­කින්ම ගොයම් කවි ඇහුණා. හේන් රැක්ක අය රාත්‍රි­යට පැල් කවි ගැයුවා. කංකාරි මඩු­වල ගායනා තිබුණා. දේවා­ල­වල යාතිකා මේ හැම­දෙ­යක්ම මටත් ටික ටික පුළු­වන් වුණා. ඒ හැම­දෙ­යක්ම අපි පුංචි කාලේ ඉඳලා ප්‍රායෝ­ගි­ක­වත් අත්වින්දා. මම ගාය­ක­යෙක් වුණාට ගමේ හොඳ ගොවි­යෙක්. මට මහා­චාර්ය එදි­රි­වීර සර­ච්ච­න්ද්‍ර­යන් හමුවන්නේ 1956දී යි. ඔහුගේ ‘මනමේ’ නාට්‍යයේ පළමු බට­නලා වාදන ශිල්පියා ලෙස වසර ගණ­නා­වක් කට­යුතු කරන්න මට අව­ස්ථාව ලැබුණා. ඒ අතර මම රජයේ ලලිත කලා ආය­ත­න­යට (හේවුඩ්) ඇතු­ළත් වුණේ නර්ත­නය ඉගෙන ගන්නයි. නමුත් මම එහිදී සංගී­තය ඉගෙන ගත්තා. අද සෞන්දර්ය විශ්ව­වි­ද්‍යා­ලය බවට පත්වෙලා තියෙන්නේ එම ආය­ත­නයයි. එම අධ්‍ය­යන කට­යුතු අව­සන් කිරී­මෙන් පසු කලෙකදී මම නර්තන කලා­වත් හැදෑ­රුවා. ගුරු­ව­ර­යෙක් වශ­යෙන් රාජ­කාරි කළා. පාසල් නාට්‍ය හැදුවා. ඒ අතරේ ඩබ්ලිව්. බී. මකු­ලො­ලුව මහ­තාගේ වේදිකා නාට්‍ය කණ්ඩා­ය­මට බැඳිලා දිගින් දිගට ම නාට්‍ය කළා. සුදර්ශි ශාලාවේ පුහු­ණු­වීම් කළා. ඊට පස්සේ බන්දුල විජේ­වී­රත් එක්ක එක­තු­ වෙලා ගීත එක­තු­වක් ම කළා. ඒ ගීත ජන­ප්‍රිය වුණා. ඔය අතරේ වේදිකා නාට්‍ය කිහි­ප­ය­කම සංගීත අධ්‍ය­ක්ෂණ කට­යුතු කළා. ටෙලි නාට්‍ය පසු­බිම් සංගීත නිර්මාණ කට­යුතු කළා. තරුණ පර­පුර එකතු කර­ගෙන පර්යේ­ෂ­ණා­ත්මක නිර්මාණ කළා. චිත්‍ර­පට සංගීත අධ්‍ය­ක්ෂ­ණය කළා. ඒවායේ රඟ­පෑවා. මේ වෙද්දි පොත් දහ­යක් විතර මම ලියලා තියෙ­නවා. හොඳම සංගීත අධ්‍ය­ක්ෂ­ණය වෙනු­වෙන් මම සම්මා­නත් බොහෝ­ම­යක් දිනා­ගෙන තිබෙ­නවා. ඒ හැම තැන­ක­දීම හැමදේක­දීම මගේ අන­න්‍ය­තාව, මගේ ජන සංස්කෘ­තික උරු­මය නිතැ­නින්ම ඉස්මතු වුණා. අද­ටත් අපේ විශි­ෂ්ට­තම සිංහල සංස්කෘ­තික උත්ස­වය වන ‘සිංහල අලුත් අවු­රුද්ද’ සම­රද්දි මට කතා කරන්නේ, මාව සිහි ගන්වන්නේ මෙන්න මේ නිසායි.

ඉතින් මගේ ආද­ර­ණීය රසික සැම­ටත්, පාඨක ඔබ සැම­ටත් ‘සුබ අලුත් අවු­රු­ද්දක් වේවා…!’

You may also like

Leave a Comment

lakehouse-logo

ප්‍රථම සතිඅන්ත සිංහල අන්තර්ජාල පුවත්පත ලෙස සිළුමිණ ඉතිහාසයට එක්වේ.

 

editor.silumina@lakehouse.lk

 

Newspaper Advertising : 0717829018
Digital Media Ads : 0777271960
Classifieds & Matrimonial : 0777270067
General Inquiries : 0112 429429

Facebook Page

@2025 All Right Reserved. Designed and Developed by Lakehouse IT Division