කතුරු මිතුරු ප්‍රේක්ෂ­ක­යාගේ මිතු­රෙකි | සිළුමිණ

කතුරු මිතුරු ප්‍රේක්ෂ­ක­යාගේ මිතු­රෙකි

ගිරි­රාජ් කෞශල්‍ය යනු හාස්‍යො­ත්පා­දක සින­මාව අර­බයා මෙන් ම,  වත්මන් සිනමා ප්‍රේක්ෂ­කයා සමඟ මෙම ගනු­දෙ­නුව  කළ යුතු ආකා­රය පිළි­බඳ ව ප්‍රමා­ණ­වත් අත්දැ­කීම් සහිත නිර්මා­ණ­ක­රු­වෙකි. සැබ­වින්ම කියන්නේ නම් අප රටේ  මෙම චිත්‍ර­පට ධාරාවේ හැර­වුම් ලක්ෂ්‍ය­යක් ඇති කළ නිර්මා­ණ­ක­රුවා ඔහුය. ඔහුට මෙවර තම සිනමා පටයේ අන්ත­ර්ග­තය වශ­යෙන් ලැබී ඇත්තේ වටිනා පළිඟු කැට­යකි. එය කොතෙක් අගනේ ද යත් මහා සින­මා­කරු චාලි චැප්ලින්ට පවා ඉරි­සියා හිතෙන වර්ගයේ  එකකි. වැඬේ අවුල් කර ගත්තේ නම් ප්‍රේක්ෂක අප තුළ පවා දුකක් ඇති­වන තාලයේ දෙයකි.

දැන් ගිරි­රාජ් කෞශල්‍ය නම් චිත්‍ර­ප­ට­ක­රුවා මේ කියන “පළිඟු කැටය” ඔප­ද­මා­ගෙන ඇත්තේ  කෙසේ­දැයි අපි විමසා බලමු.

 යම්  ගැට­ලු­වක් දෙකක් ඇති කර­ව­මින් වුවද, ඔහුගේ තෙවන නිර්මා­ණය වන “කතුරු මිතුරු” අපට කියා පාන්නේ මෙකී අන්ත­ර්ග­තය උප­යෝගී කර ගනි­මින් අද දවසේ සිංහල සිනමා ප්‍රේක්ෂ­ක­යාට උව­මනා තාලයේ චිත්‍ර­ප­ට­යක්  සාර්ථ­කව ඉදි­රි­පත් කිරී­මට ඔහු සමත්ව සිටින බවය.

එයට ශක්ති­මත් පද­න­මක් වී තිබෙන්නේ නාට්‍ය­මය සිදු­වීම් බහුල පෙර කී අන්ත­ර්ග­තය මතින් ගොඩ­නැ­ඟුණ තිර රච­න­යකි. ඒ වූ කලී මැදි වයසේ  සාම්ප්‍ර­දා­යික බාබර් කෙනෙකු සහ ටේලර් කෙනෙකු දෛනි­කව මුහුණ දෙන හාස්‍යො­ත්පා­දක සිදු­වීම් මාලා­වකි.

තම කොණ්ඩය කපා ගැනීම සහ ඇඳුම් මසා ගැනීම සඳහා පැමි­ණෙ­න්නන්, හාල් පොල් මිලදී ගැනී­මට පැමි­ණෙ­න්නන්ට වඩා වෙනස් වන්නේ පෙරකී කාරණා දෙකම තම පෞරු­ෂය හා බද්ධ වන්නක්  බැවිනි. 

එම නිසා මේ දෙතැ­නදී ම එයට සහ­භාගි වන්නන්ගේ  චරිත ස්වභා­ව­යන් ඉස්මතු වීම හා ගැටුම් ඇති­වීම  නිරා­යා­ස­යෙන් ම සිදු­ව­න්නකි.  ගිරි­රාජ් නමැති සින­මා­ක­රුවා විසින් මෙහිදී ඇති­වන  අව­ස්ථා­වන්  සිය කෘතියේ පෝෂ­ණය උදෙසා නොම­සු­රුව උප­යෝගී  කර­ගනු ලබන අතර, ඔහු තම නිර්මා­ණ­යෙන් සිය­යට හැත්තෑ­ප­හක් පමණ ගොඩ­න­ඟන්නේ ද  එකී අමු­ද්‍රව්‍ය  මනාව පදම් කර ගනි­මිනි. 

ඒ අනුව සම­ස්ත­යක් ලෙස ගත් කල මෙය හාස්‍යො­ත්පා­දක නිර්මා­ණ­යක් සේ පෙනී යන බව ඇත්තය. නමුත් ඔහු මෙම චිත්‍ර­ප­ටය ඉදි­රි­පත් කෙරෙන්නේ මාන­යන් දෙකක් ඔස්සේ ය. එකක් නම් මෙහි සඳ­හන් පරිදි  ස්වාභා­වික රීති­යෙන්  ඔබ්බට ගිය හාස්‍ය­මය ජව­නිකා සහිත කොට­සය. දෙවැන්න නම් ටේලර්ගේ සහ බාබර්ගේ තරුණ දරු­වන් දෙදෙ­නාත්, ඔවුන්ගේ මවුව­රුන්ගේ දිවි පෙවෙ­තත්, නග­රය තුළ ඔවුන්ගේ දිවි පෙවෙත නිරූ­ප­ණය වන කොට­සත්ය. මෙම අවස්ථා සහිත ජව­නිකා ඔහු අපට ඉදි­රි­පත් කරන්නේ සාමාන්‍ය ස්වාභා­වික රීතියේ චිත්‍ර­ප­ට­යක පරි­ද්දෙනි.

මේ අයු­රින් රීතීන් දෙකක් ඔස්සේ ගොඩ­නැ­ඟුණද “කතුරු මිතුරු” අර­බයා ප්‍රේක්ෂක ආක­ර්ෂ­ණය ලබා දීමෙහි ලා පූර්ණ ආධි­ප­ත්‍යය හිමි­කර ගෙන සිටින ජය­ලත් මනෝ­රත්න සහ මහේන්ද්‍ර පෙරේරා යන ප්‍රවී­ණ­යන් දෙපළ මේ කිසි­වක් ගැන අපට ‘කට අරි­න්නට’ ඉඩ ලබා දී නැත. මෙහිදී හාස්‍යො­ත්පා­ද­න­යෙහි දී පවා තමා කොත­රම් විශි­ෂ්ට­යෙකු ද යන වග මැන­වින් ප්‍රකට කර­වන ජය­ලත් මනෝ­රත්න ඒ සඳහා රංග­න­යෙන් මෙන් ම නිසි පරිදි කෙරෙන දෙබස් උච්චා­ර­ණ­යෙන් චරි­ත­ය­කට කොත­රම් හොඳින් ප්‍රේක්ෂක ආක­ර්ෂ­ණ­යට ලක්විය හැකි­දැයි පෙන්වා දෙන්නේ හින­ස්ස­න්නට ගොස්  හිනා­වට ලක්වන සියලු දෙනා­ටම ආද­ර්ශ­යක් ද සප­ය­මිනි. මෙම සිනමා පටය තුළ හදි­සියේ බාබර් කෙනෙකු ලෙස පෙනී සිටි­න්නට සිදු­වන ටේලර් කෙනෙකු  එම  භූමි­කා­වට  පණ­දෙන ආකා­රය  මනෝ රඟ­පාන ආකා­රය පම­ණක්ම වුවත්  ඔහු  කවු­දැයි නැවත නැව­තත් අපට  පෙන්වා දෙන්නකි.

මේ අව­ස්ථාවේ දී “ජෝන් සීනා කට් එක” කපා ගන්නට එන සම්පත් ජය­වීර ගැනද කතා කළ  යුතුව ඇත්තේ  එම ජව­නි­කා­වේදී  මනෝගේ චරිත නිරූ­ප­ණ­යට  ගැළ­පෙන ආකා­රයේ රංග­න­යක් ඉදි­රි­පත් කිරී­මට තරම් හැකි­යා­වක් ඔහු විසින්ද පෙන්නුම් කරන බැවිනි.  සම්පත් ජය­වීර හැරුණු කළ බාබර්ගේ සහ ටේලර්ගේ සහා­ය­ක­යින් වන රොඩ්නි වර්ණ­කුල සහ ප්‍රියන්ත සෙන­වි­රත්ත ද මෙකී චිත්‍ර­ප­ටය තුළ ඉතා සම­බ­රව ස්වකීය හැකි­යා­වන් කව­රේද යන්න ප්‍රේක්ෂ­ක­යාට ඒත්තු ගැන්වීමේ නිර­තව සිටිති.

මනෝ­රත්න සමඟ එක පෙළෙහි සිටින අනෙක් විශි­ෂ්ටයා වන මහේන්ද්‍ර පෙරේ­රාද හාස්‍යො­ත්පා­දක චරිත නිරූ­ප­ණ­යක නියැ­ළුණ ද ස්වකීය  සිය චරිත නිරූ­ප­ණ­යෙහි ලා අන­න්‍ය­තා­ව­යක් ගොඩ­නංවා ගැනී­මට  සමත් වෙයි. ඔවුන් දෙදෙනා තම දරු­වන් උදෙසා  මුහුණ දෙන ගැට­ලුව සහ සිදු­වීම් ඒකා­කාරී වුවද, චරිත නිරූ­ප­ණය තුළින් අපූ­ර්ව­ත්ව­යක් දැනෙන්නේ එහෙ­යිනි.

හාස්‍ය­යෙන් මිදුණු රංග­න­යක් අවශ්‍ය තන්හිදී මනෝගේ සහ මහේ­න්ද්‍රගේ දාය­ක­ත්වය මෙහිලා  කැපී පෙනෙන්නේ  එ නිසාම ය. එසේ වන්නේ තමා ඉදි­රි­පත් කරනු ලබන්නේ  විකට සංද­ර්ශ­න­යක් නොව, යම් චරිත නිරූ­ප­ණ­යක් බව ඔවුන් විසින් අව­බෝධ කර­ගෙන ඇති බැවිනි. ඔවුන්ගේ හාස්‍යය පිටු­පස ඇති දුක් වේද­නා­වන් යම් පම­ණ­කට හෝ ඉස්මතු වන්නේ එම­ගින් වන හෙයිනි.

සිය කෘතිය ගොඩ නැඟී­මෙහි ලා අධ්‍ය­ක්ෂ­ව­රයා විසින්   භාවිත කරනු ලබන ධනා­ත්මක ලක්ෂණ ලෙස තව දුර­ටත් පෙන්වා දිය හැක්කේ  විනාඩි දෙක තුනක සුළු චරිත නිරූ­පණ උදෙසා වුවද, දක්ෂ­තා­ව­යෙන් පිරි­පුන් නළු නිළි­යන් යොදා ගැනී­මට අම­තක නොකි­රී­මය. 

පොලී­ක­රු­වාගේ චරි­තය රඟන ලලිත් ජන­කාන්ත මෙන්ම වසන්ත විට්ටච්චි, මිහිරි සිරි­ති­ලක, ගිහාන් ප්‍රනාන්දු, උප­තිස්ස බාල­සූ­රිය, සහන් රන්වල, ගාමිණී අම්බ­ල­න්ගොඩ ආදීන්ගේ චරිත නිරූ­පණ කෙටි වුවද, චිත්‍ර­ප­ටයේ රිද්මය නොකැඩී  ගලා යාමට ඉන් ලැබෙන්නේ මහඟු පිටි­ව­හ­ලකි.

එසේ වුවත් මේ සඳහා එකතු කර ඇති පෙම් ගීත ජව­නි­කාව මෙන් ම සටන් ජව­නි­කා­වද චිත්‍ර­ප­ටය සඳහා මුළු­ම­නින් ම ආග­න්තුක වන අතර, ඉඳු­රාම චිත්‍ර­ප­ටි­යෙන් පරි­බා­හිර කට­යු­ත්තක් වෙයි. අධ්‍ය­ක්ෂ­ව­රයා කුමන අර­මු­ණ­කින් මේ ජව­නිකා දෙක  යොදා ගනු ලැබු­වද, ඉන් කෘති­යට ඇති වී තිබෙන්නේ පාඩු­වක් විනා ලාභ­යක් නොවේ යයි අප කියන්නේ එම තරුණ නළු නිළි දෙපළ ගැන අනා­ද­ර­ය­කින්  නොවේ. 

මෙම චිත්‍ර­ප­ටය යළිත් නැර­ඹු­ව­හොත්  බුද්ධි­මත් තරු­ණ­යින් වන ඔවුන් ද එය පිළි­ගන්නා බව සත්‍ය­යක් විය හැකි බැවිනි.  මේ සම­ඟම ස්වකීය “කතුරු මිතුරු” තුළින් ගිරි­රාජ් තමා­වම කපා ගන්නා අව­ස්ථා­වක් ද එකතු කර ගන්නේ කොණ්ඩය කපා ගන්නට එන කාන්තා­වක් ලවා කේ.ඒ.ඩබ්ලිව් පෙරේ­රාගේ  කාලයේ කිය­වුණූ දෙපිට කැපෙන දෙබස් කිය­ව­න්නට යෑමෙනි. ශ්‍රී ලංකාවේ හාස්‍යො­ත්පා­දක චිත්‍ර­පට ධාරාවේ ප්‍රමා­ණ­වත්  වික්‍ර­ම­යක යෙදෙන කලා­ක­රු­වෙකු වන ගිරි­රාජ් එවැනි  වැඩ වලින් තමා කෙරෙහි දුකක් ඇති කර ගැනී­මට ප්‍රේක්ෂ­ක­යාට  ඉඩ දිය යුතු නැත. ඇතැම් ජව­නිකා වලදී බාබර්ගේ සහ ටේලර්ගේ නිවෙස් වල වල­ව්වක පසු­බි­මක් ඇති බව ඉතා සුන්දර රූප­රාමු මගින් ඉස්මතු කර තිබී­මද මෙම ජීවිත පසු­බිම පිළි­බ­ඳව පර­ස්ප­ර­යක් ඇති­ක­රයි. 

ගිරි­රාජ් තම චිත්‍ර­ප­ටයේ හාස්‍යෝ­ත්පා­දක ඉදි­රි­පත් කිරී­මට සමා­න්ත­රව තරුණ තරු­ණි­යන්ගේ නව ආකල්ප පිළි­බ­ඳව ධනා­ත්මක කතා­න්ත­ර­යක් ගොඩ­නැ­ඟීමේ ද නිරත වෙයි. ඉන් කිය­වෙන්නේ සිය පිය­ව­රුන්ගේ රැකියා නවී­ක­ර­ණ­යට ලක් කර­මින්  ඉදිරි පිය­ව­රක් තැබී­මට තැබී­මට දරු­වන් සුදා­නම් වන ආකා­ර­යයි. චිත්‍ර­ප­ටයේ අන­න්‍ය­තා­වය වූ හාස්‍යො­ත්පා­දක ලක්ෂණ වලින් මිදී ස්වාභා­වික රීතිය යටතේ ගොඩ­නැ­ඟෙන මෙම කොටස තුළ ඇත්තේ වාර්තා චිත්‍ර­ප­ට­යක ස්වරූ­ප­යක් විනා සජීවී කලා කෘති­යක ලක්ෂණ නොවේ. තිර රච­නයේ නොසි­යුම් ලක්ෂණ ප්‍රකට කරන මෙකී ජව­නිකා අප සිත් තුළ ඇති කරන්නේ ගිරි­රාජ්ට අසුවූ පළිඟු කැටයේ නොකැපූ මුහු­ණත් දෙක තුනෙන් එකක්  ලෙසය. 

නමුත් තමාගේ කෘතිය නර­ඹන ප්‍රේක්ෂ­ක­යාගේ විනෝ­දා­ස්වා­දය වෙනු­වෙන් ඔහු තුළ ඇති මහ­න්සියේ ලක්ෂණ චිත්‍ර­ප­ටය පුරා ගම්‍ය­වී­මට මේ කිසි­වක් බාධා­වක් වී නැති බව අපට පැහැ­දි­ලි­වම පෙනී යන්නකි.

රුවන් කොස්තාගේ  කැම­රා­ක­ර­ණ­යද, අජිත් රාම­නා­ය­කගේ  සංස්ක­ර­ණ­යද, මනෝජ් වික්‍ර­ම­සිං­හගේ පසු­තල නිර්මා­ණය සහ කලා අධ්‍ය­ක්ෂ­ණය ද, ආචාර්ය රෝහණ වීර­සිං­හගේ සංගී­ත­යද, ප්‍රියන්ත දිසා­නා­ය­කගේ අංග රච­නය ද, ප්‍රියන්ත කළු­ආ­ර­ච්චිගේ  ශබ්ද පරි­පා­ල­නය ද සමඟ ගිරි­රාජ්ගේ චිත්‍ර­පට සිහි­නය යථා­ර්ථ­යක් කර ගැනී­මට අර්ථ­ප­ති­ත්ව­යෙන් බාසුරු සිරි­ව­ර්ධන ද සම්බන්ධ වී සිටීම   කිසි­සේත්ම අපතේ ගිය වෑය­මක් වී නොමැත්තේ එහෙ­යිනි.

අනෙක් පැත්තෙන් ප්‍රේක්ෂ­ක­යා­ටද  “කතුරු මිතුරු” නැර­ඹීම යනු   කාලය අපතේ හැරී­මක් නොව  මත­කයේ රැඳෙන සින­හ­වක් සමග ගෙදර යන්නට ලැබුණ අව­ස්ථා­වක්  වීම ගිරි­රාජ් මෙතු­ළින් ලැබූ විශි­ෂ්ටම ජය­ග්‍ර­හ­ණ­යයි සිතමු.

Comments